با این غذا به جنگ سرطان بروید

با این غذا به جنگ سرطان بروید

 

عدس منبع خوبی از آهن، پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های پیچیده و اسید فولیک است. همچنین کم چربی، کم کالری، بدون کلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت می باشد.
 

این ماده غذایی نیز برای قلب بسیار مفید است و دشمن سرطان است.  امگای سه نیز از بروز عارضه های قلبی جلوگیری می کند و سرشار از اسید لیپید و برخی پروتئین هاست.
این غذا برای برای 6 نفر است و برای مبتلایان به دیابت نوع دو نیز بسیار مفید می باشد .
مواد لازم :
عدس قرمز : 2 لیوان 
تره فرنگی : 3 عدد ( خیلی نازک حلقه شود ) 
تخم گیشنیز : 2 قاشق مرباخوری پودر 
گیشنیز تازه : یک قاشق سوپ خوری ( خرد شده)
نعنا تازه : دو قاشق سوپ خوری ( خرد شده )
سرکه : یک قاشق سوپ خوری 
آب مرغ بدون چربی : یک لیتر 
نخم مرغ : 4 عدد
فلفل و نمک : به اندازه لازم  
جعفری : کمی برای تزیین 

طرز تهیه :
عدس ها را در یک قابلمه می ریزیم و تره فرنگی، پودر تخم گشنیز، گشنیز، نعنا، سرکه و آب مرغ را به آن می افزاییم و روی حرارت می گذاریم. 
بعد از این که جوش آمد، باید به مدت 30- 40 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد تا عدس ها بپزد و آب آن کشیده شود.
 فر را روی حرارت 180 درجه ی سانتیگراد گرم می کنیم . 
پس از آن به مواد آماده شده، نمک و فلفل می افزاییم و به طور کامل مخلوط می  کنیم.
وسط مواد را با دست خالی کرده و یک تخم مرغ در آن قسمت می شکنیم. 
روی ظرف فویل آلومینیوم کشیده و به مدت 15- 20 دقیقه در فر 180 درجه سانتیگراد می گذاریم تا وقتی که تخم مرغ ببندد.
آن گاه روی این غذا را با جعفری خرد شده تزیین می کنیم.

نکات تغذیه ای :
1 - عدس منبع خوبی از آهن، پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های پیچیده و اسید فولیک است. همچنین کم چربی، کم کالری، بدون کلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت می باشد.

2 - یک لیوان عدس پخته ، 90 درصد مقدار مورد نیاز اسید فولیک را در روز را تأمین می کند و بیشتر از هر غذای غنی نشده دیگری، اسید فولیک را برای بدن فراهم می کند.

3 - عدس دارای فیبرهای محلول است که این فیبرها مانند یک جاروی زبر، دستگاه گوارش را تمیز می کنند. این نوع فیبر گلوکز( قند) و کلسترول سرم را کاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند.
/ 0 نظر / 25 بازدید